سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تندیس های بزرگ جهان

ساخت تندیس های بزرگ از دوران باستان تا به امروز رونق داشته است. ابوالهول بزرگ که توسط پادشاهی کهن مصریان باستان ساخته شده ، با ارتفاع 20 متر، هنوز هم یکی از بزرگترین تندیس ها در جهان است. در طول 30 سال گذشته، تندیس های ساخته شده در سرتاسر جهان، بلندتر و بزرگتر شده اند. در فهرست زیر، 7 مورد از بزرگترین تندیس های جهان را آورده ایم.

 


1. رودینا مات (102 متر) [Rodina Mat]
تندیس رودینا مات واقع در کیف، از روی نمادی که در طول جنگ جهانی دوم برای بسیج مردم شوروی شکل گرفت ساخته شده است. جنس این تندیس از استیل ضد زنگ است و ساخت آن در سال 1981 به پایان رسید. ارتفاع خود تندیس 62 متر و وزن آن 560 تن است. محل قرار گیری آن بالای ساختمان موزه است و ارتفاع کلی آن را به 102 متر می رساند.


2. امپراتور یان و هوانگ (105 متر) [Emperors Yan and Huang]

تندیس امپراتور یان و هوانگ طی 20 سال در دل کوه کنده کاری شده و در سال 2007 تکمیل شد. این تندیس 106 متر ارتفاع دارد و دو تن از اولین امپراطوران چینی، یان دی (Yan Di) و هوانگ دی (Huang Di) را به تصویر می کشد. “کوه راشمور” چین در داخل رودخانه زرد در یک منطقه خوش منظره نزدیک به ژنگ ژو (Zhengzhou) واقع شده است.


3. تندیس گوآن یین (108 متر) [Guan Yin]

تندیس 108 متری از بوداسَف [bodhisattva] گوآن یین در ساحل جنوبی جزیره هاینان (Hainan) چین واقع شده است. تندیس سه وجه دارد که یک وجه به سمت داخل و دو وجه دیگر رو به دریای جنوب چین هستند. ساخت تندیس 6 سال زمان برد و در سال 2005 به پایان رسید.


4. کریستو-ری (110 متر) [Cristo-Rei]
کریستو-Reiflickr / کاترین موری

حرم کریستو-ری با الهام از تندیس معروف مسیح نجات دهنده در ریو دو ژانیرو در سال 1959 و پس از 10 سال افتتاح شد. اندازه این تندیس هم تقریبا نزدیک به تندیس ریو است، 28 متر ارتفاع دارد اما بر روی یک ساختار دروزاه مانند به ارتفاع 82 متر قرار دارد به همین دلیل ارتفاع کل این اثر تاریخی 110 متر است. در پایه تندیس یک فضای باز دیدبانی با نمای پانورامای شهر لیسبون وجود دارد.


5. اوشیکو دای بوتسو (120 متر) [Ushiku Daibutsu]

اوشیکو دای بوتسو در شهر اوشیکو در ژاپن واقع شده است. ساخت این تندیس در سال 1995 به پایان رسید، سومین تندیس بزرگ جهان است که در مجموع 120 متر ارتفاع دارد (شامل یک پایه 10 متری و یک پلت فرم 10 متری به شکل نیلوفر آبی). بازدید کنندگان می توانند با آسانسور به بالای پلت فرم بروند و از آنجا مناظر اطراف را تماشا کنند. تندیس برنز اندود، آمیتابه بودا را به تصویر می کشد که به اوشیکو آرکادیا نیز شناخته شده است.


6. لای کیون ست کیار (130 متر) [Laykyun Setkyar]

لای کیون ست کیار دومین تندیس بلند جهان با 130 متر ارتفاع، شامل یک سریر 13.5 متری است. این تندیس بر روی تپ? پو کوآنگ (Po Kaung) در نزدیکی شهر مونی وا (Monywa) در مرکز میانمار ساخته شده است. در پای آن بزرگترین تندیس بودا خمیده در جهان قرار دارد. لای کیون ست کیار در سال 2008 و بودا خمیده در سال 1991 تکمیل شد.


7. بهار معبد بودا (153 متر) [Spring Temple Buddha]

بهار معبد بودا بزرگترین تندیس در جهان است. ارتفاع کل این اثر تاریخی 153 متر شامل یک سریر 20 متری به شکل نیلوفر آبی و یک ساختمان 25 متری است. ساخت و ساز بهار معبد بودا درست پس از منفجر شدن تندیس بودا توسط طالبان در افغانستان برنامه ریزی شد. این تندیس در سال 2008 به پایان رسید و وایروکانا بودا را به تصویر می کشد.


» نظر